درمان خروج باد از واژن با تنگ کردن واژن (واژینوپلاستی)

خروج باد از واژن یکی از مشکلات رایج بانوان است که به دلیل شرم و حیا از گفتن این مشکل امتناع می‌کنند و این موضوع، حس اعتماد به نفس آن‌ها را حین رابطه جنسی از بین می‌برد. در این مقاله به این موضوع و راه‌های درمان آن می پردازیم.

درمان خروج باد واژن

خروج باد از واژن چه زمانی رخ می دهد؟

خروج باد از واژن با صدایی شبیه خروج باد از روده‌ها همراه است. معمولا در زمان‌های کم تحرکی مثل نشستن و خوابیدن، هوا در واژن جمع و محبوس شده و به محض حرکت کردن و جابجایی، باد از واژن خارج خواهد شد. این عارضه یک اتفاق عادی و گذرا بوده و غالبا نگران کننده نیست.

دلایل خروج باد از واژن

معمولا خروج باد از واژن هنگام نزدیکی و فعالیت جنسی بیشتر دیده می‌شود. دلایل دیگر خروج باد از واژن عبارتند از :

  • دوران قاعدگی
  • ورزش و حرکات کششی
  • استفاده از تامپون و کاپ قاعدگی
  • معاینه لگنی و خروج اسپکولوم از واژن
  • بارداری و یائسگی: در دوران بارداری و یائسگی نیز، ممکن است به دلیل ضعف عضلات کف لگن، خروج گاز از واژن را تجربه کنید.
  • اختلال در عملکرد لگن: اختلال در عملکرد لگن نیز ممکن است سبب بروز خروج باد از واژن شده و در واقع باید در صورت مشاهده خروج باد از واژن، عملکرد لگن و اختلالات احتمالی آن را مورد بررسی قرار داد.
  • فیستول واژن: فیستول در واقع یک مجرای غیر طبیعی است که دو عضو مجاور و جداگانه در بدن را به یکدیگر متصل می‌‌کند. فیستول واژن نیز، یک مسیر غیر طبیعی است که واژن را به عضوی دیگر مانند مثانه، روده بزرگ و یا روده کوچک متصل می‌کند. این عارضه غالبا به دلیل آبسه مقعدی و از بین رفتن بافت حساس دیواره‌های راست روده، مثانه، مجرای ادرار و … رخ می‌دهد.
  • فعالیت جنسی: شایع‌ترین دلیل خروج باد از واژن، برقراری رابطه جنسی است که در طول آن، هوای داخل واژن جابه‌جا شده و هوای به دام افتاده در ناحیه واژن، بعدا به صورت باد و حباب خارج خواهد شد. استفاده از تامپون، کاپ قاعدگی و یا خروج اسپکولوم از واژن نیز با دلیلی مشابه رابطه جنسی، موجب خروج باد از واژن خواهند شد.

خروج باد از واژن نشانه چیست؟

خروج باد از واژن معمولا نشان دهنده گشادی واژن است که ممکن است در اثر عوامل ارثی، افزایش سن، بارداری، چاقی، زایمان، سرفه و یبوست مزمن رخ داده باشد.

درمان‌ خروج باد از واژن

راه های درمانی مختلفی برای این مشکل وجود دارد که با معاینه توسط بهترین متخصص زنان در رشت مشخص می‌شود. برخی از روش‌های درمانی خروج باد از واژن عبارتند از:

  • ورزش کگل و فیزیوتراپی کف لگن

در برخی از موارد خفیف، گشادی واژن با ورزش کگل و فیزیوتراپی کف لگن که به تقویت عضلات کف لگن کمک می‌کنند، درمان خواهد شد. برای انجام ورزش کگل، عضلات مورد استفاده هنگام ادرار و مدفوع (عضلات اطراف مقعد) را منقبض کنید تا ادرار و دفع گاز قطع شود. این انقباض را به مدت ده ثانیه نگه داشته و سپس به مدت ده ثانیه استراحت دهید. روزی سه تا ده بار این کار را تکرار کنید.

  • استفاده از لیزر

در این روش از لیزر مونالیزا تاچ برای تنگ کردن واژن استفاده می‌شود. چرا که لیزر باعث کلاژن سازی در بافت واژن و عضلات کف لگن خواهد شد. این روش که کاملا سریع و یک راه درمانی قطعی است، هیچ گونه عوارض جانبی ندارد.

  • استفاده از RF

در این روش درمانی، با کمک امواج رادیو فرکوئنسی، گردش خون در واژن افزایش پیدا کرده و در نتیجه کلاژن‌سازی و جوان‌سازی واژن اتفاق می افتد.

  • جراحی واژینوپلاستی و پرینورافی

اگر درجه گشادی واژن زیاد بوده و فرد مشکلات دیگری مثل افتادگی رحم و مثانه داشته باشد درمان خروج باد از واژن، به کمک روش‌های جراحی انجام خواهد شد. در واقع، واژینوپلاستی واژن، بهترین درمان گشادی شدید ناحیه واژن است. در این روش، مخاطات و بافت‌های شل و اضافی دیواره واژن برداشته شده و عضلات باقی‌مانده با بخیه به یکدیگر نزدیک خواهند شد.

در جراحی پرینورافی واژن نیز ورودی واژن تنگ‌تر شده و پوست و دیواره های اطراف ورودی واژن به یکدیگر نزدیک‌تر خواهند شد.

سخن پایانی

در صورتی که دچار خروج باد از واژن و گشادی واژن بوده و به دنبال راه حل‌ و روش درمانی مناسب هستید، می‌توانید از روش‌های جراحی و غیر جراحی درمانی استفاده کرده و از طریق تماس با شماره ۰۹۰۵۲۱۸۹۱۲۱ و رزرو نوبت، از تخصص و تجربیات خانم دکتر یاسمن مددی جراح و متخصص زنان بهره‌مند شوید.

یاسمن مددی

دکتر یاسمن مددی

دکتر یاسمن مددی جراح و متخصص زنان و زایمان هستند. فارغ التحصیل رشته پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1384 می باشند و طرح نیروی انسانی در شهرستان تالش را گذرانده اند در سال 1389 موفق به قبولی در رشته تخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی ایران شده و در سال 1393 موفق به اخذ مدرک بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان از این دانشگاه بوده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *