خوابیدن بعد از لابیاپلاستی

استراحت و خوابیدن بخش مهمی از مراقبت‌های بعد از لابیاپلاستی را تشکیل می‌دهد. با این وجود به دلیل برش‌ها و زخم‌هایی که در ناحیه‌ی تناسلی وجود دارد، همچنین به دلیل درد و یا سایر عوارض پس از جراحی ممکن است خوابیدن بعد از لابیاپلاستی با سختی‌هایی همراه باشد. در ادامه‌ی این مقاله در مورد نحوه‌ی خوابیدن و راهکارهایی که می‌تواند برای یک خواب راحت پس از لابیاپلاستی به شما کمک کند می‌پردازیم.

خوابیدن بعد از لابیاپلاستی

بهترین حالت خوابیدن بعد از لابیاپلاستی

به دلیل اینکه لابیاپلاستی عملی است که در ناحیه‌ی تناسلی انجام می‌شود، ممکن است خوابیدن در حالتی که همیشه عادت داشتید کمی برای شما سخت باشد، بنابراین لازم است پیش از جراحی برای خوابیدن در موقعیت جدید تمرین کنید تا پس از جراحی دچار مشکل نشوید.

پس از لابیاپلاستی باید به مدت حداقل یک هفته به پشت و روی کمر بخوابید. این حالت خوابیدن برای افرادی که عادت دارند به پهلو و یا روی شکم بخوابند، کمی مشکل خواهد بود. برای اینکه بتوانید در تمام طول شب در همین موقعیت قرار بگیرید بهتر است از بالشت و یا پتو در دو طرف پهلوها استفاده کنید تا اینکه در تمام طول شب در همان موقعیت خوابیده روی کمر باقی بمانید.

بهتر است از چند روز پیش از لابیاپلاستی برای خوابیدن در موقعیت جدید تلاش کنید تا پس از جراحی دچار مشکل نشوید. بعد از جراحی با وجود درد و تاثیر داروهای بیهوشی ممکن است خوابیدن به روی کمر برای بسیاری از بیماران دشوار باشد اما اگر پیش از جراحی برای خوابیدن در این وضعیت تمرین کرده باشید، سختی کمتری را تحمل خواهید کرد.

کاهش تورم هنگام خوابیدن بعد از لابیاپلاستی

پس از لابیاپلاستی با مقداری تورم در ناحیه‌ی تناسلی روبرو خواهید بود، برای اینکه میزان تورم هنگام خوابیدن شدت پیدا نکند می‌توانید یک بالش زیر باسن خود قرار دهید. همچین می‌توانید از بالش‌های دوناتی شکل استفاده کنید. این بالش‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که کمترین فشار به ناحیه‌ی تناسلی شما وارد شود. می‌توانید از این بالش‌ها هنگام نشستن نیز استفاده کنید تا فشار کمتری به ناحیه‌ی لابیا وارد شود. این بالشت‌ها را می‌توانید از داروخانه‌ها و یا فروشگاه‌های آنلاین تهیه کنید.

تا چند روز بعد از لابیاپلاستی باید خوابید؟

همان طور که اشاره کردیم خواب کافی می‌تواند در روند بهبود شما موثر باشد. پس از لابیاپلاستی باید حداقل هشت ساعت خواب شبانه‌ی مفید داشته باشید و در طی روز نیز تا جایی که می‌توانید در تخت استراحت کنید.

جراحان توصیه می‌کنند طی 3 روز اول بعد از لابیاپلاستی سعی کنید در تخت بمانید و بخوابید. فقط در مواقعی که احتیاج به سرویس بهداشتی دارید می‌توانید از تخت خارج شوید. خوابیدن پس از لابیاپلاستی می‌تواند در تسریع روند بهبود زخم‌ها کمک کننده باشد.

از روز چهارم به بعد می‌توانید از ساعات استراحت در تخت کم کنید و شروع به قدم زدن اطراف منزل کنید و یا کارهای سبک را انجام دهید.

راهکارهایی برای راحتی بیشتر هنگام خوابیدن بعد از لابیاپلاستی

·        مصرف داروهای مسکن

پس از جراحی لابیاپلاستی تا چند روز ممکن است با درد و ناراحتی روبرو شوید. هرگونه درد می‌تواند در خواب شبانه و استراحت روزانه اختلال ایجاد نماید. به همین دلیل باید تمام داروهای مسکن که برای شما تجویز شده است را طبق دستورالعمل پزشک مصرف کنید.

برای مصرف داروهای مسکن تا زمان شروع درد صبر نکنید. تاثیر این داروها ممکن است به چند ساعت زمان نیاز داشته باشد، بنابراین تمام داروها را طبق زمان بندی که به شما ارائه شده است مصرف کنید.

داروهای مسکنی که پیش از خواب باید مصرف کنید را حداقل یک الی دو ساعت پیش از خوابیدن استفاده کنید تا هنگام خوابیدن هیچ گونه درد و ناراحتی نداشته باشید.

·        عدم مصرف کافئين پیش از خواب

نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند قهوه می‌توانند منجر به اختلال در خواب در برخی از افراد شوند. به همین دلیل توصیه می‌شود از هشت ساعت پس از خوابیدن، مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین دار را قطح کنید تا خواب شبانه‌ی آرامی داشته باشید.

·        لباس‌ مناسب خواب بپوشید

لباس‌های زیر تنگ می‌تواند باعث تحریک و ایجاد درد در ناحیه‌ی لابیا شود به همین دلیل توصیه می‌شود هنگام خوابیدن از لباس‌ها زیر گشاد استفاده کنید تا روند خواب شبانه و استراحت روزانه‌ی شما بدون مشکل انجام شود.

جنس لباس‌های زیر باید به گونه‌ای باشد که قابلیت تنفس را داشته باشد تا میزان بروز عفونت کاهش بیابد. لباس‌های نخی بهترین گزینه برای این دوره است.

·        تغذیه‌ی مناسب

پیش از خوابیدن وعده‌های غذایی سنگین استفاده نکنید. غذاهایی مانند فست فودها و غذاهایی که حاوی قند و شکر فراوان هستند می‌تواند در روند خواب شما اختلال ایجاد کنند. چند ساعت پیش از خواب یک وعده‌ی غذایی سبک میل کنید تا روند خواب شما به خوبی طی شود.

بیشتر بدانید: هزینه عمل لابیاپلاستی

نتیجه گیری

خوابیدن پس از جراحی لابیاپلاستی نقش بسیار مهمی در روند بهبودی و کاهش عوارض احتمالی دارد. انتخاب صحیح وضعیت خواب و رعایت توصیه‌های پزشک می‌تواند به بهبود سریع‌تر و راحت‌تر بیمار کمک کند. خوابیدن به پشت با استفاده از بالش‌های طبی، اجتناب از فشار بر ناحیه جراحی، و حفظ بهداشت ناحیه تناسلی از نکات کلیدی است که باید رعایت شوند. همچنین، توجه به علائم هشدار دهنده مانند درد شدید، خونریزی یا عفونت و مشاوره با پزشک در صورت بروز هرگونه نگرانی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با رعایت این نکات و دستورات پزشکی، بیماران می‌توانند از بهبودی سریع و موفقیت‌آمیز پس از جراحی لابیاپلاستی بهره‌مند شوند.