بارداری پوچ

بارداری پوچ به انگلیسی blighted ovum به بارداری گفته می شود که جنینی در حال رشد وجود نداشته باشد. در این نوع از بارداری، کیسه و جفت رشد می کند، اما نوزادی وجود ندارد. از آنجایی که تخمک سوخته همچنان هورمون های بارداری را تولید می کند، ممکن است همچنان تست بارداری شما مثبت نشان داده شود. معمولاً در هفته 7 تا 12 بارداری بدن شما متوجه می شود که جنین به درستی رشد نمی کند و شروع به خونریزی و ریزش بافت از رحم می کند. ممکن است متوجه درد در قسمت پایین شکم یا خونریزی از واژن شوید. در ادامه این مطلب از سایت دکتر یاسمن مددی به توضیحات بیشتری درباره بارداری پوج علت و درمان آن می پردازیم با ما همراه باشید.

بارداری پوچ چیست

بارداری پوچ که حاملگی آنبریونیک نیز نامیده می شود، نوعی سقط جنین زودرس است که زمانی رخ می دهد که تخمک بارور شده در رحم لانه گزینی کند اما به جنین تبدیل نشود. رشد جنین متوقف می شود، اما کیسه حاملگی (محل رشد جنین) به رشد خود ادامه می دهد. جفت و کیسه خالی حاملگی هورمون های بارداری را بدون وجود جنین آزاد می کنند که باعث می شود علائم اولیه بارداری را داشته باشید و حتی تست بارداری مثبت باشد.

بارداری پوچ یا حاملگی مولار

بارداری پوچ چه زمانی اتفاق می افتد؟

یکی از علائم بارداری پوچ این است که این عارضه باعث سقط زودرس در سه ماهه اول بارداری می شود. در طول رشد جنین، یک تخمک بارور شده به بلاستوسیت تبدیل می شود. در حدود هفته چهارم بارداری، این بلاستوسیت در دیواره رحم لانه گزینی می کند و به جنین تبدیل می شود. هنگامی که شما یک تخمک سوخته دارید، کیسه حاملگی که جنین را نگه می دارد، حتی بدون وجود جنین به رشد خود ادامه می دهد.

علائم بارداری پوچ

بارداری پوچ می تواند در اوایل بارداری اتفاق بیفتد زمانی که دقیقا نمی دانستید باردار هستید. در موارد دیگر، ممکن است علائم بارداری مانند عقب افتادن قاعدگی یا مثبت شدن تست بارداری را مشاهده کنید. در برخی موارد ممکن است علائم اولیه بارداری مانند حساسیت سینه ها و تهوع صبحگاهی را داشته باشید. در سایر مواقع علائم شما شبیه علائم سقط جنین است که می توان به موارد زیر اشاره نمود:

• خونریزی واژینال، لکه بینی، خونریزی خفیف
  • گرفتگی خفیف یا متوسط در ناحیه لگن و شکم

تنها راه برای تایید بارداری پوچ سونوگرافی است. در سونوگرافی کیسه حاملگی بررسی می شود که جنینی در داخل آن وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: علت عقب افتادن پریود

علت حاملگی پوچ

بارداری پوچ معمولاً به دلیل مشکلات کروموزومی یا ژنتیکی در طول تقسیم سلولی ایجاد می شود. در طول لقاح، تخمک مدت کوتاهی پس از لقاح توسط اسپرم شروع به تقسیم می کند. حدود ده روز بعد، سلول ها یک جنین تشکیل داده اند. با تخمک سوخته، جنین پس از لقاح هرگز تشکیل نمی شود یا رشد آن متوقف می شود. در این حالت بارداری پوچ ایجاد می شود که در حقیقت شما علائم بارداری دارید اما جنینی در حال رشد نمی باشد.

مشاوره آنلاین با بهترین دکتر زنان رشت

سقط در بارداری پوچ چگونه اتفاق می افتد

سقط بارداری پوچ باعث خونریزی واژینال و گرفتگی شکم می شود. این خونریزی در سقط جنین معمولاً شدیدتر از دوره قاعدگی معمولی شما احساس می شود. برای تسکین گرفتگی عضلات می توانید از داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن استفاده کنید. از بلند کردن اشیاء سنگین یا ورزش شدید خودداری کنید زیرا می تواند خونریزی شما را افزایش دهد. ممکن است تا چند هفته بعد از سقط لکه بینی ادامه داشته باشد.

تشخیص بارداری پوچ

پزشک متخصص با استفاده از سونوگرافی واژینال بارداری پوچ را تشخیص می دهد. معمولا بعد از گذشت 7 تا 9 هفته از بارداری می توان از این روش استفاده کرد چرا که در این زمان بارداری قابل تشخیص می باشد.

سوالات متداول بارداری پوچ