علل و بررسی خونریزی غیر طبیعی رحمی و پریود نامنظم

خونریزی غیر طبیعی رحمی به معنای هرگونه خونریزی شدید و یا غیر عادی از رحم (از طریق واژن) است که هر زمان در طول سیکل عادت ماهانه اتفاق می‌افتد. همچنین می تواند در دوران یائسگی نیز اتفاق بیفتد.

بطور کلی یک سیکل قاعدگی نرمال بین ۲۸ تا ۳۵ روز است، طول دوره خونریزی در هر سیکل ۳ تا ۵ روز است و میانگین میزان  خونریزی در هر سیکل بین ۲۰ تا ۶۰ سی سی است.

درمان پریود نامنظم در رشت

انواع خونریزی غیر طبیعی رحم

انواع خونریزی غیر طبیعی رحم عبارت است از:

• منوراژی: اگر در طول یک سیکل قاعدگی، میزان خونریزی بیش از ۸۰ سی سی باشد یا بیشتر از ۷ روز طول بکشد. میزان خونریزی را از میزان مصرف تامپون یا نوار بهداشتی می‌توان تخمین زد مثلا اگر فرد نوار بهداشتی یا تامپون را بیشتر از یک بار در ساعت عوض کند.
  • هیپومنوره: شرایطی که در آن میزان خونریزی کم است.
  • متروراژی: ما بین سیکل های قاعدگی، لکه بینی یا خونریزی اتفاق بیفتد.
  • الیگومنوره: شرایطی که فاصله دو سیکل قاعدگی بیش از ۳۵ روز باشد.
  • پلی منوره: شرایطی که فاصله دو سیکل قاعدگی کمتر از ۲۱ روز باشد.

دلایل خونریزی غیر عادی رحم

دلایل زیادی برای ایجاد خونریزی غیر عادی رحم وجود دارد. حاملگی یکی از دلایل رایج است. بسیاری از زنان جوان در چند ماه اول یک حاملگی نرمال، دچار خونریزی می شوند.

از دلایل دیگر خونریزی غیر عادی رحمی، عدم توازن هورمونی است گاهی بدلیل عدم تخمک گذاری، استروژن زیاد شده که باعث رشد زیاد و افزایش ضخامت غشا داخلی رحم می شود که به دنبال ریزش این غشا (آندومتر)، خونریزی شدید اتفاق می افتد.

علل خونریزی غیر طبیعی رحمی

خونریزی غیر طبیعی رحمی در اثر دلایلی مانند آن چه در ادامه گفته شده است، بروز خواهد کرد:

• پولیپ ها
  • فیبروم ها
  • سرطان رحم
  • سقط جنین
  • دستگاه IUD
  • بارداری خارج رحمی
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • عفونت و زخم دهانه رحم
  • قرص های هورمونی مثل LD
  • مشکلات هورمونی مثل اختلال تیروئید و پرولاکتین
  • آتروفی و نازک شدن غشا آندومتر در زنان یائسه

تشخیص علت خونریزی غیر عادی رحم

تشخیص علت خونریزی غیر عادی رحم نیز، بر اساس آزمایشات مختلفی مانند آن چه در زیر گفته شده است، صورت می‌گیرد:

• آزمایش خون از جمله تست بارداری، بررسی هورمون تیروئید و پرولاکتین
  • تست پاپ اسمیر برای بررسی سلول‌های سرطانی و عفونت
  • سونوگرافی رحم و تخمدان ها برای اندازه گیری  ضخامت غشا داخلی رحم (اندومتر)، تشخیص پولیپ و فیبروم
  • کورتاژ تشخیصی: در بعضی موارد به خصوص در خانم های یائسه با نمونه برداری از غشا داخلی رحم و دهانه رحم برای تشخیص سرطان رحم

عارضه خونریزی غیر طبیعی رحم

کم خونی است که نیاز به تجویز قرص های مکمل آهن و گاها در موارد شدید، تزریق خون است.

درمان خونریزی غیر عادی رحمی

چندین درمان برای خونریزی غیر عادی رحم وجود دارد. درمان به عامل خونریزی، سن و تصمیم شما برای بارداری در آینده بستگی دارد‌.

از جمله این درمان ها، قرص های ضد التهاب غیر استروئیدی مثل مفنامیک اسید، قرص های هورمونی ضد بارداری و پروژستین ها، IUD های هورمونی ( میرنا)، درمان اختلال تیروئید و پرولاکتین، درمان زخم و عفونت دهانه رحم و اگر نیاز به جراحی برداشتن پولیپ، فیبروم و رحم دارید، بر اساس تشخیص و تصمیم پزشکتان انجام می شود.

و در آخر توصیه می شود به محض مشاهده هر گونه خونریزی رحمی غیر عادی به بهترین متخصص زنان در رشت مراجعه کنید تا تشخیص علت و درمان آن انجام شود.