بررسی دلایل مختلف عقب افتادن پریود

بسیاری از خانم ها ممکن است از آغاز دوران قاعدگی تا زمان یائسگی چندین مرتبه دچار عقب افتادن پریود شده باشند و به دنبال علت عقب افتادن پریود باشند. عقب افتادن پریود علاوه بر مشکلات جسمی که برای فرد ایجاد می کند باعث ایجاد استرس و اضطراب نیز می شود. در این مطلب می خواهیم به بررسی علت عقب افتادن پریود در دختر مجرد و اینکه علت عقب افتادن پریودی بجز بارداری چه می تواند باشد می پردازیم با ما همراه باشید.

بررسی دلایل مختلف عقب افتادن پریود

دلایل عقب افتادن پریود

عقب افتادن پریود دلایل مختلفی دارد که شامل:

استرس و اضطراب

یکی از علت عقب افتادن پریود استرس و اضطراب می باشد. استرس شدید تولید هورمون گنادوتروپین (GnRH) را مختل می کند. گنادوتروپین هورمونی که تخمک گذاری و چرخه قاعدگی را تنظیم می کند. در صورتی که دوران پر استرسی را سپری می کنید اگر یک دوره از چرخه قاعدگی را عقب بیاندازید موضوع نگران کننده ای نیست. چرا که به دلیل حجم زیاد استرس این موضوع طبیعی است. اما در صورتی که مدت زمان طولانی را با استرس طی کرده اید و سه ماه از چرخه قاعدگیتان عقب افتاده است بهتر است جهت معاینه و مشاوره به متخصص زنان مراجعه کنید. هنگامی که استرس شما به سطح قابل کنترل بازگشت، ممکن است چند ماه یا بیشتر طول بکشد تا چرخه قاعدگیتان دوباره منظم شوند.

علت عقب افتادن پریود در دختر مجرد

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) دارای عدم تعادل هورمونی هستند که می تواند باعث تاخیر یا نامنظم شدن قاعدگی شود. اگر سندرم تخمدان پلی کیستیک دارید، احتمالاً علائم دیگری به جز چرخه قاعدگی نامنظم و عقب افتادن پریود خواهید داشت. برخی از این موارد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • افزایش یا کاهش وزن
  • ناباروری
  • آکنه
  • ریزش یا نازک شدن مو
  • رشد مو زائد در صورت یا بدن

برای مطالعه بیشتر درباره سرطان تخمدان کلیک کنید.

چاقی و اضافه وزن

چاقی بر تنظیم استروژن و پروژسترون تأثیر می گذارد و با عقب افتادن پریود و پریود نشدن همراه است. حتی ممکن است منجر به مشکلات باروری شود. کاهش وزن می تواند به تنظیم چرخه قاعدگی برای زنان چاق کمک کند.

لاغری و کمبود وزن

کمبود وزن شدید نیز می تواند علت عقب افتادن پریود شود. هنگامی که بدن فاقد چربی و سایر مواد مغذی باشد، نمی تواند آنطور که باید هورمون تولید کند. زنانی که دچار بی اشتهایی و دریافت کالری بسیار کم هستند یا با ورزش بسیار بیشتر از آنچه کالری دریافت می کنند، کالری می سوزانند ممکن است دچار آمنوره شوند. به طور معمول، افزایش وزن به تنظیم قاعدگی شما کمک می کند. تغییرات سریع وزن به دلیل بیماری، دارو یا تغییرات رژیم غذایی نیز ممکن است در تولید یا ترشح هورمون اختلال ایجاد کند.

یائسگی

پیش یائسگی دوره انتقال بین سن باروری و سن غیر باروری است. قاعدگی‌های شما ممکن است در این مدت سبک‌تر، سنگین‌تر یا کمتر باشد. در طی این دوران چرخه قاعدگی با آنچه که پیش از یائسگی تجربه کرده اید متفاوت خواهد بود.

دیر شدن عادت ماهانه تا چند روز طبیعی است

دیر شدن عادت ماهانه تا چند روز طبیعی است؟

در صورتی که بیش از 6 هفته از پریودتان گذشته است باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

مشکلات تیروئید

افراد مبتلا به بیماری تیروئید هورمون تیروئید بسیار یا خیلی کم دارند. هورمون تیروئید وظایف زیادی در بدن دارد، از جمله تنظیم چرخه قاعدگی. زمانی که مقدار مناسبی از هورمون تیروئید در بدن شما وجود نداشته باشد، ممکن است پریودهای نامنظم داشته باشید. برخی از افراد مبتلا به بیماری تیروئید ممکن است به طور کلی به مدت چند ماه پریود نداشته باشند.

تغییر سبک زندگی

اگر از جمله افرادی هستید که به دلیل موقعیت شغلی و یا لایف استایلی که دارید مجبور به تغییر در برنامه غذایی، ساعت خواب و… هستید، دوره چرخه قاعدگی شما نیز می تواند غیرقابل پیش بینی و نامنظم باشد. البته این تغییرات در سبک زندگی می تواند باعث عقب افتادن پریود شود و نباید به طور کلی یک دوره از قاعدگیتان را از دست بدهید.

بارداری

اگر از نظر جنسی فعال باشید و پریودتان دیر شود، ممکن است باردار باشید. بارداری یکی از دلایل رایج عقب افتادن پریود به طور غیرمنتظره است. گاهی اوقات اگر روش پیشگیری از بارداری که استفاده می کنید کارساز نباشد ممکن است بارداری اتفاق بیفتد. البته به سادگی نمی توان علت عقب افتادن پریود را بارداری دانست برای اطمینان بیشتر بهتر است چند روز صبر کنید و سپس برای انجام آزمایشات و تست بارداری اقدام کنید.

برای مطالعه بیشتر درباره زگیل تناسلی کلیک کنید.

ورزش و فعالیت بدنی زیاد

استرسی که فعالیت بدنی شدید بر بدن شما وارد می کند می تواند بر هورمون های شما برای قاعدگی تأثیر بگذارد. از دست دادن بیش از حد چربی بدن از طریق ورزش شدید نیز می تواند تخمک گذاری شما را متوقف کند.

اگر ورزش بیش از حد باعث توقف قاعدگی شده است، به شما توصیه می شود که سطح فعالیت خود را کاهش دهید.

اگر یک ورزشکار حرفه ای هستید، توصیه می شود به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. دکتر یاسمن مددی، بهترین متخصص زنان در رشت می توانند به شما توصیه کنند که چگونه فعالیت بدنی خود را بدون ایجاد اختلال در قاعدگی حفظ کنید.

دلیل عقب افتادن پریود

مصرف قرص های ضد بارداری

اگر از قرص های ضد بارداری استفاده می کنید، ممکن است هر چند وقت یکبار عقب افتادن پریود را تجربه کنید و معمولا جای نگرانی نیست. برخی از انواع روشهای پیشگیری از بارداری، مانند قرص های پروژسترون (POP)، تزریق ضد بارداری و دستگاه داخل رحمی (IUS) می توانند باعث توقف کامل پریود شوند. با این حال، زمانی که استفاده از این نوع روش‌های پیشگیری از بارداری را متوقف می‌کنید، باید دوره‌های قاعدگی شما برگردد.

دیر شدن عادت ماهانه تا چند روز طبیعی است؟

به طور طبیعی چرخه قاعدگی خانم ها بین 21 تا 38 روز می باشد و این بازه زمانی برای هر فرد می تواند متفاوت باشد . اما به طور کلی در صورتی که بیش از 6 هفته از زمان پریودتان گذشته است باید به دنبال علت عقب افتادن پریودتان باشید. عقب افتادن پریود و ترشحات سفید، علت عقب افتادن پریود و بزرگ شدن شکم، علت عقب افتادن پریود همراه با درد، علت عقب افتادن پریود و تکرر ادرار و… هر کدام به دلایل مختلفی ممکن است ایجاد شود و برای اطلاع از علت آن و اقدام برای درمان بهتر است هرچه سریع تر به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید و یا با مشاوره آنلاین شرایط عمومی خود را به متخصص زنان توضیح دهید تا راهکارهای درمانی مناسب با مشکلتان به شما ارائه شود. برای دریافت مشاوره آنلاین با دکتر یاسمن مددی از طریق لینک زیر اقدام کنید.

سخن پایانی


همانطور که در این مطلب بررسی کردیم دلایل زیادی برای عقب افتادن پریود وجود دارد که اغلب آنها به تغییراتی در بدن مربوط می شود که باعث عدم تعادل هورمونی می شود. از جکله علت عقب افتادن پریود می توان استرس، بیماری های خاص یا مصرف برخی داروها را نام برد. عموما عقب افتادن پریود موضوع نگران کننده ای نیست و گاها این اتفاق طبیعی است. اما در صورتی که چند دوره از پریودتان عقب افتاده است و مدت طولانی عادت ماهانه نداشته اید بهتر است برای بررسی و درمان به پزشک متخصص مراجعه کنید.

یاسمن مددی

دکتر یاسمن مددی

دکتر یاسمن مددی جراح و متخصص زنان و زایمان هستند. فارغ التحصیل رشته پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1384 می باشند و طرح نیروی انسانی در شهرستان تالش را گذرانده اند در سال 1389 موفق به قبولی در رشته تخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی ایران شده و در سال 1393 موفق به اخذ مدرک بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان از این دانشگاه بوده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *